BLOG MATEMATYCZNY lekcje porady korepetycje

Aleksandra Kocot

Czy na pewno wiesz jak policzyć: 1/2 + 1/3 ?

Photo by Jer Thorp

Matematyka w gimnazjum i liceum opiera się na tym wszystkim co jest w programie szkoły podstawowej. Jeśli jest choć jedna regułka z szóstej klasy, której nie pamiętamy, to na pewno będziemy mieć problemy z matematyką w liceum i na studiach. Dlatego bardzo ważne jest żebyśmy przypomnieli sobie to czego uczyliśmy się kilka lat temu.

Większość nastolatków całkiem dobrze opanowuje tabliczkę mnożenia i wykonywanie podstawowych działań arytmetycznych, jak dodawanie, odejmowanie mnożenie i dzielenie. Niestety trochę gorzej jest z ułamkami, które są podstawą materiału nauczanego w gimnazjum i liceum. Całkiem źle wypada natomiast pierwiastkowanie. Wielu zdolnych uczniów nie jest w stanie rozwiązać trudnego zadania tylko ze względu na pojawiający się w nim znak pierwiastka, chociaż samo zadanie jest dla nich zrozumiałe.

Skoro jednak ułamki i pierwiastki są na poziomie podstawówki to chyba łatwo jest się ich nauczyć kilka lat później, kiedy myślenie abstrakcyjne nie sprawia nam już tyle problemu ile dzieciom w wieku 10 lat? Może i nie jest to trudne, ale nikt się za to nawet nie zabiera! Wszyscy z uporem maniaka uczą się na pamięć tożsamości trygonometrycznych, wzorów skróconego mnożenia i innych trudniejszych rzeczy, mając na sprawdzianie nadzieje, że wszystkie zadania będą z liczbami naturalnymi. Pewnie nauczyciele często odpuszczają i takie właśnie zadania pojawiają się na sprawdzianach.

Matura podstawowa jest na poziomie gimnazjum

Problem pojawia się na maturze, bo tam wyuczone na pamięć regułki na nic się nam nie przydadzą. To, że ta nowa matura ma taki niski poziom, sprawia, że jest właśnie taka trudna. Tutaj wracamy do podstawówki, z której mamy dużo zaległości. Zanim więc zaczniemy powtarzać logarytmy wróćmy do ułamków, potęg i pierwiastków! Jeśli działania na nich nie sprawiają nam już żadnej trudności, opanowanie logarytmów zajmie nam jedno popołudnie.

Sprawdź się!

Poniżej podaję kilka przykładów z rachunku ułamków, potęg i pierwiastków. Jeśli którykolwiek przykład sprawia Ci trudność musisz nadrobić zaległości! Być może potrzebujesz tylko sprawdzić coś czego nie jesteś pewien/pewna. A może potrzebujesz nawet kilku dni na powtórzenie większej części materiału. Bądź ze sobą szczery/a!

1. sprowadzanie do wspólnego mianownika:

\displaystyle \frac{2}{11}+\frac{1}{3}=

2. zamiana na ułamki niewłaściwe i sprowadzanie do wspólnego mianownika:

\displaystyle 2\frac{3}{7}-1\frac{4}{5}=

3. kolejność wykonywania działań, zamiana na ułamki niewłaściwe i sprowadzanie do wspólnego mianownika:

\displaystyle 1\frac{2}{3}:\frac{10}{6}-0,75*(2-\frac{2}{3})=

4. kolejność działań i sprowadzanie do wspólnego miaownika:

\displaystyle \frac{1+\frac{1+\frac{1}{2}}{\frac{1}{4}}}{\frac{1}{2}}=

5. działania na pierwiastkach:

\displaystyle \sqrt {7} + \sqrt {9}=


\displaystyle \ H=\frac{n} {\frac{1}{a_1}+...+\frac{1}{a_n}}

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 15 lipca 2012 by in POZIOM GIMNAZJUM, POZIOM LICEUM.
%d blogerów lubi to: